att träna i januari : 140106


Januari.
Att börja träna i januari är det sämsta du kan göra.
Jag har gjort det och kommer säkert hamna där igen.
Men det är lika värdelöst varje gång.

Denna ledighet har inte bara handlat om slapp på soffan.
Lika mycket har jag tränat.
För det finns inget bättre än att träna när man är ledig.
Kunna välja när på dygnet man ska göra det.
Någorlunda tomt i gymmet, speciellt under jul/nyårsledigt.
Passen är fulla. 
För folk ska plötsligt träna av sig all choklad i mellandagarna.
Men gymmet har varit relativt tomt.
Jag har kört egen tabata/cardio träning dessa två veckor, bortsett från nåt spinning pass här och var.
Jag har bävat inför januari.
Jag vill fortsätta i mitt tempo och med min träning.
Men det vill alla andra också.
I januari.
Kräks.
Passen har nu uppåt 25 reserver ett dygn innan.
Gymmet har stegvis befolkats.
Idag var det kö till löpbanden.
Då var jag på millimetern nära att gå hem.
Sånt får jag panik, muntorrhet och torgskräck av.

Så för mig blir januari/februari inte start månaderna.
Det blir månaderna att hålla ut och klara en fobi för överfulla gym.
Jag väntade in ett löpband och kom igång.
Dock gick löpningen sådär med tanke på mitt magknip när jag startade längsta intervallen.
Men när jag kom igång med mina två cirkelpass glömde jag alla runt mig.
Det är så jag måste göra. Fokusera och skita i alla andra.


Helst vill jag vända mig om och fräsa:
"Gå hem med er, har ni inte varit här förr behöver ni inte komma nu!"
Men jag vet hur det är.
Man vill komma igång och jag har ju själv varit där, fast jag har oftast försökt undvika januari.

Det är bara och andas och komma ihåg sin egen känsla.
Känslan när man har duschat och dricker vatten.
Den rena känslan slår det mesta.


Ikväll ska jag andas.
Komma ihåg att det inte bara är börja jobba som startar imorgon.
Jag startar mitt nya jobb på riktigt efter mjukstarten innan jul.
Så sjukt förbannat jävla aproligt alltså!

Hej, Erika, jag är din narkossköterska idag...
Det är lite overkligt. 
(jag säger narkos även om skolan tycket vi ska säga anestesi, allmänheten är tyvärr mest bekant med narkos, så för att inte förvirra får det bli så....)


e.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar