ge mig mer jul : 131202



Så är den äntligen här.
En av årets bästa månader.
December.

Min passion för julen finner inga gränser.
Det är samma visa varje år.
Hur gammal jag än blir.
Jag älskar det.
Jag är inte kristen.
Jag har inga barn.
Jag är inget barn (ja inte fysiskt eller till ålder iaf).
Men jag är löjligt förälskad i allt som hör julen till.

Jag har haft svårt att bryta traditioner och de ska hållas.
Så när jag skulle pynta min första jul i mitt egna hem var det lika delar kul och jobbigt.
Allt fick hitta nya platser.
Min mor har slitit sina grå ett antal gånger för att jag ALDRIG kan ändra på något vad det gäller julen.
Jag antar att jag älskar julen för att jag fått de bästa jularna ett barn kan önska sig.
Så kära mor och far, det är liksom ert fel att jag är så besatt av den, och det tackar jag evigt för!
Att ni alltid gett oss underbara jular.

I vår familj har vi skilt på adventspynt och julpynt.
Allt åker inte fram första december.
Nä, vardaglig adventspynt åker fram och först ett par dagar, eller dagen innan julafton åker ALLT fram.
RIKTIG gran och hela balunsen.
Nu mer är jag den enda i familjen som har riktig gran.
Det går inte annars.
Doften är oslagbar!

Men i advent kan de se ut lite såhär:


Granris och hyacinter.
Överallt.






I år tyckte jag det var fint med flera stjärnor i ett fönster av varierande storlek.
Vansinnigt mysigt.
Dessutom fick ett av våra fyra fönster gardiner för första gången sen vi flyttade in.


Klassisk adventsljusstake och julduk.
Jag är lite allergisk mot de "moderna" blockljusarrangemangen, no offense till er som har det.
Bara min smak.
Jag har nästan aldrig dukar, förutom på jul.


Och klassiker, nejlikor i apelsin.
De röda stjärnorna vi har påminner så mycket om barndomsjularna.
Jag vill minnas att jag hade en rödaktig stjärna i mitt barnrum en gång i tiden.


Samt en massa levande ljus.
Morgon som kväll.


Detta år blir ju inte sämre av att jag faktiskt är ledig över hela jul och nyår.
Helt vansinnigt vad skönt och välbehövligt det ska bli efter det senaste årets galna tempo.
Jag är så lycklig över att jag tagit beslutet att vara ledig.
Som en "vanlig" arbetare som tar några semesterdagar och så vips får de två veckors ledigt.
Jag hatar dom.
HA!
I år är jag en av dom. 
I år kan jag låtsas att jag är en "vanlig" arbetare.


Sen har vi ett till pynt som ALLTID görs i ordning i början  av december.
The Pepparkakshus.
Det får bli ett eget inlägg!

e.


1 kommentar:

  1. Åh, vad fint ni/du gjort det! Älskar granris, apelsiner och nötter, såna dofter och känsla. Snyggt med vanligt snöre på apelsinerna också! Riktigt inspirerande :)

    SvaraRadera