en redig tjejkväll : 131128


Tre ganska utarbetade tjejer bestämdes för att ses.
Ingen orkade riktigt göra vad vi brukar av våra kvällar.
Fin mat/fika och en utsökt dessert.
Vi ville ses.
Vi köpte lite finare öl, beställde tre pizzor och desserten blev chips och godis.
En redig tjejkväll.




Helt underbart faktiskt.
Vi tre som pendlade och pluggade ihop förra året.
Ibland undrar vi varför vi är så trötta.
För att det har gått i ett sen första skoladen förra året.
I alla fall för mig och Anna.
Fast Susanne har gjort tre månader på nytt jobb och bytt från 16 års nattjobb till dagtid och raka veckor.
Ingen lek det heller.
Anna har inte varit ledig, alls.
Jag har haft en vecka. En.
Vi har inte kunnat styra hur vi lägger shcemat med dag- och nattpass.
Vi har växlat mellan natt och dag på ett sätt vi aldrig tidigare gjort.
Vi båda har jobbat skift länge, men alltid valt schemat och lagt nätterna i block då det är mest nyttigt och vettigt.
Efter vansinnes året i skolan med allt vad det innebär och inte minst praktiken började vi nytt jobb, inte det vi läst, något helt nytt. På ruta ett igen, och det tar ju energi bara att börja på nytt jobb.
Jobbat som små blå, speciellt efter sommaren då vi både gjort övertid varje månad.
Visst vi har längre ledigt in emellan, men eftersom vi har det innebär det också att man jobbar rätt mycket i perioder. Med ett jobb som utsätter en för ganska tuffa möten med livet ibland, vilket också suger energi.
Dock har vi fått energi.
Utbildningen, praktiken och det nya jobbet har ju varit så himla roligt.
Glädje ger energi.
Det är väl det som hållt oss flytande.
Men i bakgrunden har även en press och ett sting av besvikelse funnits för att vi inte fick jobba med det vi läste. En underliggande stress om att tiden gick och vi fick inget jobb.
Tills nu.
Nu har vi fått jobb.
Nu inser vi.
Varför vi varit så trötta.
Nu slappnar vi av lite. Nu tillåter vi oss.
Igår sa Anna:
"Vi har inte varit lediga sen förra sommaren, och inte bara jobbat vi har gjort nya saker och det har gått i ett galet tempo, förra julen var det värsta jag varit med om."
Jag är verkligen villig att hålla med, och särskilt det det sista.
På en månad var det tre tentor, inlämningar av två arbeten och jul/nyår skulle firas.

Men nu, nu känns allt så mycket lättare, och det handlare främst om att den psykiska pressen/stressen över att inte fått jobb har släppt.
Sen kommer det här fortsätta då vi ska ge oss in i ett nytt jobb och komma tillbaka där vi var i våras.
Det kommer också slita givetvis, och raka veckor och allt det där.
Men, både jag och Anna får lite ledighet över jul/nyår.
Då ska mina batterier laddas för som jag är pepp för detta nya!!!

Jag skriver inte detta för att klaga, mer för att förstå och komma ihåg varför och hur det varit.
I slutändan är jag sjukt glad att det blev som det blev, för nu "hann" jag prova på Ambulansen som jag alltid tänkt att jag vill prova. Nu vet jag inför framtiden vad det handlar om.
Jag hann inte vara där så länge, men det har sått ett frö och växt en grodd än så länge.


e.


1 kommentar:

  1. Det är så viktigt det där ändå, att se tillbaka och reflektera över vad man gjort och hur man faktiskt haft det. Både ge sig själv en klapp på axeln för hur bra man är som klarat det, men också erkänna för sig själv hur tufft det varit. Och ta till sig att man är värd att ha det lite lugnare, en lite mer vettig tillvaro. Vila lite i det. Se till att ta den där lediga tiden om man har möjlighet.
    Fan vad du är bra!!

    SvaraRadera