det är en ynnest att få vara ledig : 131221


Lycka och glädje.
Sedan sommaren 2012 har jag varit ledig en ynka vecka.
Jag började plugga i det där rasande tempot jag tidigare skrivit om.
Jag gav mig in i ett nytt arbetet och hade praktik under våren.
När jag var klar och färdig för yrket, ja då började jag ett annat yrke.
Nytt igen, nya människor igen. Kunna nya saker igen.
För att sen gå tillbaka till det jag läste till och börja jobba med det, inte på samma ställe som jag hade längst del av praktiken och kände mig lite hemma.
Nej på den andra avdelningen jag bara varit en kort period under praktiken.
Ja varför inte, nya människor och nya möten, igen.
Det har varit en fantastik första vecka på mitt nya jobb och jag är så glad att det här året ändå blev som det blev.
Jag fick vänta på jobbet jag utbildat mig till men det gav mig möjlighet att hinna få inblick i ett annat jobb jag länge funderat på om det var något för mig.
Summa sumarum är att jag hittat två sjukt roliga och intressanta grenar som sjuksköterska.

Men nu är jag trött.
Så inni bängen trött.
Å lagom nog går jag nu på två veckors ledigt.
Utan lön, det är ingen semester, men det är ledigt.
Jag njuter till fullo av det även om jag förvisso inte kan sova.
Vaknar tidigt oavsett läggdags.

Nu ska jag vara ledig, få tillbaka dygnsrytmen och jag ska ligga på sofflocket, äta praliner och se på dåliga julfilmer.
Ja fy i helvete vad gött.
Plus att Linda kommer hem under dessa två veckor, perfekt!
Så umgås med Linda och Elsa, äta praliner på söffa och träna.
Det är vad jag ska ägna min tid åt.


Ser du en sjuksköterska med nagellack eller fixade naglar menas det att hon är ledig.
Har hon satsat på akrylnaglar är hon ledig länge.
Jag har inte haft sådana här sedan jag bodde i Tyskland 2007/2008.
Kanske inte är riktigt min stil? Men det känns lyxigt.
God Jul till mig själv.


Julen tar form här inne även om den lyser med sin frånvaro utanför.
Regn regn regn.
Mest av allt älskar jag min låda som bär en skog av hyacinter.
Det krävs många hyacinter för att doften ska bli nog stark, nu är den det!



Efter stora julstädet idag slog jag in de första klapparna.
Ja alla klappar är inhandlade, maten också nästan.
Det är bara granen och pyntet kvar, det roligaste, och bäst av allt, jag har TID att göra jul.

Det här året är liksom som natt och dag mot förra året.
Då var så jag stressad att jag mest ville grina.
Tre tentor och ett par inlämningar mellan 21 december till 11 januari tror jag att det var.
Sinnes.
Julefriden infann sig inte riktigt då.
I år är det all in!
Ett lass med snö skulle inte sitta dumt, speciellt tycker jag Elsa ska få lite snö när hon ska fira sin första jul i Svedala!



e.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar