projekt finskaromer : 131024










De är missförstådda.
De dras över en kam.
Det råder förutfattade meningar.
De har en annorlunda kultur.

Ikväll på von Svensson kläder var det ett inslag om Sveriges främst sömerska av finsk romska dräkter, Hilda Schwartz.


Jag blev så vansinnigt inspirerad.
Jag vet exakt hur bilderna ska se ut.

Jag ska bara hitta finska romer som vill ställa upp.
Som vill visa dessa dräkter.
Denna kultur.
Jag vill pränta ner på bilder.
Föreviga.

I ett finsk romskt projekt.


Jag vet var jag brukar se dom här i stan.
Kanske kan jag gå fram till dem och bara fråga.
Förklara min avsikt.
Avsikten ska vara positiv.
Lyfta hantverket i dräkterna.
Samtidigt som kulturen får plats.


Det skulle bli så bra.
Tipsa mig gärna om ni känner eller är finskrom.




e.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar