de där femtio nyanserna alla pratar om : 130105

The xx – Intro
Sätt på låten.



Nu ska jag ge mig in i tyckandet och tänkandet om Fifty Shades.
Med allt vad som sägs om den så har alla köpare världens förväntningar av boken. De kanske inte infrias. Kanske gör de det.
Det beror helt på vilka referenser du själv har.

Det är en tantsnuskbok. Det är en vuxen tonårsbok. Det är mer relationen mellan dom än själva snusket som tillslut blir det intressanta att följa.

Ja språket och flowet i det håller inte måttet för något nobelpris. Ja boken innehåller klichéer som får en att kräkas om man hakar upp sig på dem. Ja analyserar man och betar ner historien till molekyler så kan mycket moral och etik ifrågasättas och undersökas. Ja Ana kommer hur lätt som helst hela tiden (vilket vissa faktiskt gör) och de kommer tillsammans så som det ”ska” när man ”älskar” vilket kanske inte är riktigt så verklighetstroget i alla fall.

Det jag är helt besatt av är relationen mellan dem. Hur något kunde bli så starkt. Hur det grep tag i mig trots att det inte är det bästa språket. Trots att snusket inte alltid håller förväntningarna. Trots alla dessa besvikelser som alla skriver om. Jag kan inte se de besvikelserna som besvikelser längre. De har för mig inte varit besvikelser. Jag är besatt och historien har verkligen fångat mig. Jag kan inte riktigt förklara vad det är som gör att jag blir så besatt.

Å andra sidan kan jag ha överseende med fattigt språk om historien fängslar mig.
Jag har inget emot tonårsböcker och inte heller klichéer. Jag kan sålla bort upprepningar och ”min inre gudinna” som bokens huvudroll Anastasia tänker heeeeela tiden.

Många skriver negativa saker om boken som även jag håller med om och då undrar jag vad är jag verkligen är blivit så besatt av. Det är just det jag inte kan förklara. 
Jag läste i en blogg hur man ogillade tanken att mångmiljardären Christian bara ville att Ana skulle ha preventivmedel för att slippa kondom för sin egen vinnings skull. Så är kanske fallet. Det kan även ses som att han vill ge Ana mer njutning samt sig själv genom att slippa kondomen. I det verkliga livet är det skillnad även för tjejen. Han var även noga med att båda skulle vara friska och testade, att ingen skulle bära på könssjukdom, och har man inte det så kan det vara okej utan kondom så länge man håller sig till en partner, vilket var en del av deras deal. En deal som blev mer än en deal. 
När dealen övergår i känslor det är då boken griper fast.

Det känns som en bok som antingen blir du tokbesatt av den (jag) eller så stör du dig på allt, förväntningar infrias inte och du förstår inte alls den hysteri som löper genom landet över denna trilogi, men då är det faktiskt bara att låta bli.

Dock tycker jag för dig som fortfarande inte läst de första raderna, ge den en chans, en egen chans och blir du lika besatt som jag och många andra, så njut!


e.
(som längtar efter bok tre (som troligen kommer hem på måndag) och en framtida film)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar