sjuktbra yrkesval : 140501



För ett år sedan på dagen gjorde jag min första dag någonsin i en Ambulans.
Idag gjorde jag min första dag som anesteisjuksköterska på jourtid.
Inte riktigt tänkt att jag ska gå de jourer när vi bara är två anestesisjuksköterskor än, men en miss i schemat så fick det bli så.
Tack och lov ett lugnt första pass.
Så firar jag första maj!


Att vara sjuksköterska är så enormt brett.
Det finns så många vägar att ta.
Det finns bara en negativ sak med yrket sjuksköterska.
Lönen och löneutvecklingen som inte existerar.
Utöver det älskar jag mitt val av yrke.

Det finns alltid nya vägar att utforska om man skulle tröttna på den väg man är inne på.
Just nu trivs jag väldigt bra där jag är och jag har insett att former av akutsjukvård passar mig.
Jag är glad att jag fick chansen att prova Ambulansen, det var en kort period, men enormt lärorik och jag skulle gärna utveckla mig mer där, men just nu har jag hur mycket som helst att lära i min profession som anestesisjuksköterska.
Alltså det är så jäkla roligt.
När man tror att man har fattat och börjar få koll på något, ja då kommer något nytt och man får lite nervöst ont i magen tills man reder upp det (förhoppningsvis).
Lite utmattande är det ju.
Så idag när jag kom hem tog jag mig en nap vilket jag aldrig gör.
Tokdäckade över en timme.

Jag hade tänkt träna.
Så valet var att fortsätta sega eller ta tag i saken.


Nu sitter jag här, pigg alert och fräsch i kolan efter att ha kört ett flåsigt pass.
Jämt lite svett om foten.


Sen gick jag med ett leende på läpparna hem, ja på tre minuter då, genom ett soligt inre hamn.
Vilket jävla läge vi har på vårt boende.
Love it.

Trots vissa orediga tankar så har varken du eller jag något att klaga på.
Överhuvudtaget.
Arbetet i vården ger verkligen perspektiv.
Igår mötte jag ett öde så ofattbart att det hela lät som en film.
En fruktansvärd film.
Det var ingen film, den där personen hade upplevt det, hade gått igenom det.
Hur mycket kan en människa stå ut med?
Idag mötte jag en person jag mött tidigare i yrket.
En person som har så mycket sjukdom gömd i sin kropp.
Hur mycket kan en kropp stå ut med?
Jag hade även ett kort möte med en väldigt gammal person.
Är det ens värdigt att operera?
Ja vad har man för val.
Hur länge kan en kropp stå ut?

I arbetet inser man hur tacksam man bör vara.
Hur viktigt det är att njuta.
Livsnjuta.
Lova mig att ni njuter lite mer av livet idag och för resten av era liv?


e.


pssst.. lägg till i din träningslista:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar