en intensiv romans : 140422


Hon är kall och hård. 
Man måste leta upp hennes dörrar för att förstå henne,
När man väl gjort det är man förtrollad.
Blir hänförd och förälskad.
Jag pratar om Berlin.
Vilken jävla stad alltså.
Helt vansinnig och magisk.

Alla delar finns men det är framförallt kreativiteten hos henne som gör henne speciell.
 Det är definitivt det sunkiga som gör henne vacker.
Så gillar du inte festivaler så kommer du inte hänföras av Berlin på samma sätt. 
Jag säger inte att du inte kommer gilla henne, men jag tror inte du kommer att bli förälskad.

Nej det här är staden för oss som gillar kreativitet, dricka en öl i parken bland allt från pundare till hipsters. Det här är staden för de som gillar att dansa från sen natt till tidig morgon och inte har något emot en blandning av människor och åldrar.
 För alla får vara med så länge det inte är för stroppigt.
Det finns säkert stroppiga ställen med, men det är just den delen av Berlin som välkomnar alla som värmer hela staden, det gäller bara att hitta hit.

Mina tips för en helg är:
Skit alla "sevärdheter" som Checkpoint Charlie och Brandenburger Tor
(nu är ju jag av den sort som aldrig åker runt till massa seärdheter "bara för att" och knäppa en bild som tusen andra redan gjort, vissa saker kanske man vill se, men oftast nöjer jag mig mycket hellre med att strosa och insupa atmosfären än att hetsa runt).
Möjligen ta en kik på del av Berlinmuren som finns kvar, bara för att fatta det sinnessjuka i hela den grejen.


Ät minst en currywürst (helst på papptallrik) men skippa att köpa en jätte kringla.
Sofie drogs med i strömmen av kringelköpare att hon bara var tvungen att köpa en jättestor mjuk saltpinne, typ.



Satsa på att ta dig till exempel mot Rosa Luxemburg platz och Rosenthalerplatz, gå runt och kika både dagtid och kvällstid. Detta är en del av Mitte.


Clärchens Ballhaus på Auguststrasse 24, vi hade precis fikat på ett dåligt fik och mötte detta runt hörnet.
Nästa gång ska jag ta min fika eller öl här.
En magisk plats.


Vem blir inte lyckliga av rosa pipes som helt märkligt bara snurrar runt.

Framförallt, ta dig hit nattetid.
Ta dig till de mindre klubbarna om du vill känna känslan av att alla får vara med.
 Klä inte upp dig för mycket men inte för lite heller.
Satsa på lågskor snarare än klackar.
En skum blandning folk och musik på CCCP gör er natt minnesvärd, gå dit när Herren i hatt står i dörren då vet man att dansdelen kommer att öppnas senare.

Vill du ändå till ett större ställe och ta del av Berlins alla elektroscener, då är Saloon zur Wilde Renate hett tips, bra elektronisk musik och en lokal du sent ska glömma. Som ett hus med olika rum och en trashig inredning.

Ät ditt livs bästa pasta på Torstrasse ett stenkast från CCCP.


Efter det går du till en bar på gatan mittemot som har en entré av blinkande lampor.
Här hittar du den godaste drinken.
Moskov Mule.
Gurka och ingefära. Låter sådär men är himmelsk i munnen.


Kommer du över en Afri Cola.
Drick den, speciellt om du är mitt uppe i en dansnatt, den är fylld av koffein och socker och kickar igång kroppen lite extra.
Mest är flaskan det snyggaste jag vet.
Jag köpte en sådan för tio år sedan när jag var i Berlin.
Det fanns EN kvar.
Den står fortfarande som prydnad i köket.
Denna påsken kom jag ÄNTLIGEN öve en Afri och fick DRICKA.
Lycka!



När solen har gått upp sover du tre timmar innan du ger dig i kast med nästa dag, är det en söndag är allt stängt men loppmarknaderna tar plats längs parkerna.




Åk till Friedrichshain, vid Grünbergerstrasse ligger en park och runt den massor av stånd att fynda från. Lite sjuk blir man och vill helst köpa med fåtöljer och lampor till sitt hem, det kan dock bli lite dyrt med tanke på övervikt på flyget, men åker du bil/tåg så kan du fynda!


Så här lycklig var Sofie över sina fynd.



Efter rundan köper ni med en kasse bärs och hittar en grästuva bland fimparna i parken. Trots att parken är ganska sunkig så råder en stämning som man inte vill missa när solen lyser.
Finare och större park finns en bit bort på samma område.
Bästa områdena vi hann inspektera var Mitte och Friedrichshain, ett kort besök i Kreutzberg sa mig något om att det var bra också. Att bo någonstans där hade varit perfekt, det visste vi inte innan men där vi bodde hade vi två steg från U Banhn så det gjorde ingenting.







När jag bodde i Hamburg fann jag drycken Alster.
Lemonad och öl.
Vansinnigt gott i solen.
Testa!






Låt dig inspireras och dras med i hennes väldiga omfång, hon är stor till ytan och allt hinner man inte med, men hellre hinna några saker och ta det lugnt emellan än att stressa.
Detta ger bara ännu fler anledningar att komma tillbaka.
För tillbaka vill man.


Ungefär så här känns det.


Jag förälskades. En intensiv kort romans hade vi.
 Det var inte utan ett litet hugg i bröstet när jag klev på flyget hem. Så några dagars acklimatisering och kanske avgiftning så ska jag nog ha kommit över henne och minnas henne som en vän att besöka igen.


And we were never holding back or worried that
Time would come to an end




e.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar