hur man kommer ur jojoträning : 140327


Jag vet inte om ni är intresserade av mina inlägg angående träning.
Jag vet ju inte ens vilka som läser?
Men för er som vill läsa om det kommer här ett inlägg i ämnet.

Denna gången tänker jag delge tips.
Tips om att komma ur ostrukturerad träning.
Komma bort från jojoträning.
Jag är ingen expert på något sätt utan delger bara det som funkat för mig.

Jag har alltid älskat att träna.
Egentligen har den här jojomentaliteten funnits i mitt liv sedan jag slutade med basketen för typ hundra år sedan. 
Ett tag trodde jag att jag helt enkelt var en lagsportsmäniska, att det där med pass och gym inte var min grej.
Sedan insåg att vissa pass passade mig väldigt bra.
Helt olikt lagsportskänslan så passade de pass som man fick vara mest i sin egna bubbla mig allra bäst.
Spinning och body pump var det jag föll först för.
Ju mer jag ser tillbaka på vad jag valde har jag insett att ska jag träna på egen hand ska jag absolut köra sådant jag får vara ensam i.
Sådant jag får gå upp i, helst som i trans.

Problemet kvarstod dock.
Jag körde allt eller inget.
Sju dagar i veckan eller inget.
Av och på.
Antingen av och på med antalet pass per vecka eller av på med vad jag jag tränade.
Perioder med enbart spinning och body pump osv osv.
Så där har det pågått på de senaste tio åren.
Samt totala stopp och speciellt för att jag lessnat över mina knän.



Så tips för dig som känner igen dig:

Välj rätt:
Först och främst hitta typen av träningen du gillar pass eller gym eller både och kanske.
Hitta ett gym du trivs på.
Byt gym om du varit på samma ställe länge.
Det var en av mina bästa val, att bryta mina tio år och börja på nytt.

Struktur:
Var hård mot dig själv, sätt en limit på antal pass i veckan ha ett minimum och ett maximum och HÅLL det oavsett känsla!
När det gått ett år kan du börja tulla på reglerna.

Planera:
Planera dagens pass eller ännu bättre en hel veckas pass.
Speciellt om du kör gym och egen träning.
Många går runt och drar lite.
Planera och var effektiv.
Jag försöker ha en tanke inför varje vecka, oftast håller den inte men jag planerar ALLTID varje pass så att jag vet när jag kommer till gymet vad jag ska köra.
Jag hatar gymträning där man lyfter lite skrot och knappt svettas.
Jag behöver cirklar eller intervaller att jobba efter.
Antingen ett antal av varje övning och antal reps eller tidsbegränsat.
Jag började med egna tabatapass.
En övning i 20 sek x 8 ggr och sen är den över och kommer aldrig åter den dagen.
Det var en bra start för mig, jag körde 5-7 övningar på det sättet efter uppvärmning.
Efter det har det fortsatt med det, cirkelpass och crossfitinspirerade pass.
Det är skönt att ha en timer och inte räkna antal.
Det finns massor av timer appar.
Där går tiden och ett ljud löser av när du ska byta övning, såeldes är det bra att mata på tills slutsignalen ljuder.
För mig exakt så jag vill träna, mata nöta svettas och gå in i min egen värld.

Ta med en kompis:
Jag är som sagt en person som insett att jag är en ensamtränare.
Men oavsett om du är som jag eller inte så bryt av med att gå med en polare eller din partner nån gång.
Dels för att det är kul men framförallt för att få nya idéer!
Jag tränar 90% själv men rätt vad det är ser man mig med någon.
Jag får inte bara nya idéer av mina kompisar, jag får även insikt över min nivå.
Ibland tar jag med P och tränar. Han tränar inte alls lika ofta som mig, men är en sådär kille som bara är urstark och jag vet att jag inte kommer lyfta hälften av det han gör.
DÅ blir man glad när man ligger på nästan samma vikter i vissa övningar eller orkar mer i vissa.
Vissa måste träna med någon för att hålla igång och kan inte köra själva då blir det halvdant, då tror jag man måste hitta någon att träna regelbundet med.

Sätt upp mål:
Sätt upp små mål längs vägen.
Det behöver inte vara några stora, det ska helst inte vara stora då blir det för övermäktigt.
Jag hade plankan som mål, vilket jag inte klarade på fötterna för ett år sedan, nu gör jag olika variationer av plankan på fötterna (!) för att bli ännu bättre.
Jag har haft armhävningar från början och har det fortfarande kvar, där jag hellre jobbar på bra teknik på knäna än går upp på fötterna och tappar tekniken.
Jag är tung, jag är för tung på fötterna för att hålla min teknik helt enkelt.
Jag har en dröm om att göra armhävningar på tårna över ett par kettlebells.
Så långt bort, men jag försöker då och då för att vänja mig.
(Igår gjorde jag det igen, kommer inte nämnvärt långt ner och så kikar jag upp och en kille gör exakt sådana jag drömmer om att en dag kunna, en sekund var det jävlig knäckande nästa sekund ändrade jag det till att det var inspirerande att se!)
Hitta just DINA små målbilder.

Inspireras:
Läs träningsbloggar (dock med en nypa salt, många av de där har träning som jobb och gör inte annat än tränar.)
Kika på instagram i ämnet.
Googla och kolla övningar på youtube, idag finns en hel uppsjö speciellt eftersom träning har blivit en trend.
Gå på pass och plocka ur övningar du gillar och kör dem själv i din egen träning.

Njut:
Glöm inte att glädjas av dina endorfiner!
Känslan när du kliver in i duschen.
Njut av piggheten, styrkan du bygger och ömma muskler på kvällen.
För det är en oslagbar känsla.

Spela rätt musik:
Så viktigt!
Gör en playlist med dina favoritlåtar.
Inget får mig att springa så snabbt så just rätt låt.
Det märks så väl när man sprungit en intervall och så byter man låt till nästa intervall och den intervallen går så mycket lättare.
Jag går inte bara in i trans av rätt övningar i rätt tempo, det är egentligen musiken i mina lurar som får mig att fortsätta nöta.
Har jag glömt hörlurarna så åker jag hem, då är det ingen idé att träna.

Ät:
Jag tänker inte ge några kosttips alls.
Vi tränar av olika anledningar och vi tycker olika om det här så jag ska inte ens gå in där.
Jag vill bara säga en sak, oavsett ditt mål, ÄT!
Före och efter träning.
Träning tar energi och ger energi.
Fyll på.
Med vad det än är.
Det bästa med träning är att ALLT smakar så mycket godare.
Oavsett om det är något nyttigt eller något onyttigt.
Hur gott är det inte med godis på fredagkvällen när man har tränat innan?
Hur gott är det inte med kvarg och jordgubbar till frukost inför en dag med träning?
Ät. Ät. Ät.
Men för allt du gör, försök att inte bli fixerad.
Lättare sagt än gjort.
Jag har mina stunder jag med, men faktiskt, helt ärligt så äter jag mest.
Inga dieter, inget tjafs, jag äter skräp och jag äter bra.
Jag försöker laga mat från grunden så ofta jag kan.
Men ibland blir det ett mål MAX som idag, bara för att.


Det jag inte gillar är träningstrendens hets.
Där allt handlar om att bygga en kropp för utsidan, inte för insidan.
Det är framförallt insidan som tränas.
Hjärta, lungor, hjärna och hormoner.
Helt fantastiskt är det att känna hur hjärtat orkar, hur flåset förändrats och hur skarp hjärnan blir i takt med att den skickar ut rätt hormoner i rätt tid.
Som ett fyrverkeri inuti.
Det är varför jag vill och älskar att träna.
Utsidan är en bonus!

e.




1 kommentar:

  1. Jag gillar att läsa om din träning! Tycker du har så bra träningsfilosofi, jämfört med många som "hälsohetsar".

    SvaraRadera