bakat litet kålhuvud : 140224



Jag skrev att gärna bakat något litet när jag är ledig.
Vilket jag också gjorde.
Bakade och väldigt litet.

Min kära P är mjölkproteinintolerant, sjukt krångligt och inte alls när man lärt sig leva med det faktiskt.
Fast varje år trånar han efter alla semlor och varje år tänker jag baka det till honom.
Det har hänt.
Jag gillar idén och smakerna med semla.
Tycker dock det alltid är en för stor bulle och alltid för mycket grädde och för lite mandelmassa.

Fann ett recept på petit choux semlor.
Underbara skapelse tänkte jag, EXAKT det jag tänkt på men inte fått fram i händerna.

Petit choux är oftast basen till massa olika små bakelser.
Grunden är med grädde eller vaniljkräm.
Fast sedan finns det varianter.
Petit choux betyder litet kålhuvud.
Storleken är som sagt, petit, liten.
En, två tuggor.
Brödet blir lätt och luftigt inte alls som det tunga vetebrödet i semlan.
Bonusen med att göra egna är att man helt enkelt doserar grädde och massa helt efter eget tycke.

Vi hanns smaka en var innan P åkte iväg.
Det blir nog ett par till när han kommer hem.
Bomull i maaaagen.


Receptet?

Koka upp 50 g smör och 2 dl vatten
Rör snabbt ner 2 dl vetemjöl tills degen släpper från kanterna
Dra av värmen
Knäck i 3 ägg under omrörning
Viktigt att få ihop smeten till en jämns smet

Klicka ut valnöts stora klickar på bakplåt med bakplåtspapper.
Grädda på 200 grader i ca 200 min tills de är luftiga och fått en gyllene färg.
Låt svalna.

För att det ska bli semla:
Skär i mitten 
Klicka på gräddblandadmandelmassa och grädde
Pudra florsocker ovanpå



e.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar