sirapen : 131110


Jag har fastnat för slökokartrenden.
Slowcooking.
Vi har införskaffat en budget variant av slowcooker för att se om det är något för oss.
OM!
Oftast gör jag pulled poork/beef i den och slänger ihop av eget behag och jag lyckas riktigt bra med det må jag säga.
Så fick jag Äkta Mat av Elin och till min glädje fanns där "slökokarrecept".
Åh ny inspo!

Så jag valde ett fläskkarré recept då det var det jag hade i frysen.
Rubriken löd 
Fläskkarre med sirap, slavia & ingefära




Så tänkte jag att nu ska jag för en gångs skull följa ett recept slaviskt och inte gå lös och hitte på som jag annars gör.
Tänkte inte mer på rubriken utan tog fram tidningen och började göra i ordning slowcookern med tillbehör.
Så slog det mig, att det var just sirapen som lockat mig.
Men var var sirapen?
Jag läste igenom (hoppade rubriken) och tänkte att det måste vara något jag själv hittat på.
Men sen när locket skulle på kändes inte smakerna i tanken inte helt hundra i mot min tunga.
Äh, jag riplade över honung, hackade i chili och hällde på lite kikkomansoja.
Jaha, och där gick tanken med att faktiskt följs ett recept åt helvete.

Doften hade spridit sig i lägenheten när jag kom hem från syrran och jag fixade ugnsrostad potatis och en sås på skyn som blir över i grytan, det är det absolut bästa att göra sås på.
Sila av skyn, där alla smaker som puttrat i åtta timmar ligger.
Med en sallad åt vi och vi tyckte båda att det smaka kanon!


Men jag funderade fortfarande på sirapen.
Så skulle jag fota receptet och läser NU rubriken igen.
Där, SIRAP.... lusläser receptet IGEN.
Det är ingen sirap med.
Hade jag läst rubriken hade jag ju kunnat slängt i det själv, det hade jag ju kunnat ändå, men jag fick för mig att jag hittat på det själv.
Lurendrejerirecept!
Så var det med den sirapen.
Men gott blev det, så använd gärna receptet!
Vill du inte införskaffa en slowcooker går det bra att göra i exemepelvis lergryta i ugn.
Jag tycker bara slowcookern är smidig, en sladd i väggen och du ka gå hemifrån föutsatt att du har timer på, antingen vägguttagstimer eller en dyrare slowcooker med timerfunktion och helst varmhållning efter det. 
En sådan dyrare ska vi införskaffa vid tillfälle.



e.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar