finlunch : 131105


När du jobbar skift får de lediga dagar du har bli lyxigare.
Som i somras när jag och Anna gjorde finmiddag och drack bubblor ute på altanen en tisdagskväll.
Idag hade vi lunchdejt hemma.
Finlunch!


Vi gjorde våra snuskigt goda kålrotspommes, som du kan läsa hur du gör här.
Till det en torskfile stekt i olja och lime.
En aioli med pepparrot och lime i.

En egen aioli/mayo gör du så lätt!
Ett par rumsvarma äggulor
Vispa dem lätt
Droppa i rapsolja tills du får den konsistens du önskar, enligt olika recept ett par- tre deciliter.

Smaksätt med en skvätt vitvinsvinäger och salt ev lite cayennepeppar.
Där har du basen till en mayo.

Denna kan du sedan variera hur som helst.
Denna gång hade jag i:
Lime
Salt
Vitlök
Pepparrot

Du kan även använda basen och ha i dragon och körvel för en "fejk" bea.
Ja egentligen är det bara att prova sig fram.


Jag och Anna läste ju anestesiutbildningen ihop förra året.
En klassiker under våra pluggdagar hemma hos mig var kaffepressen och kopparna.
För nostalginsskull förevigade jag detta.


För övrigt en sjukt bra dag.
Jag fick glada nyheter och kommer leva på dem tills något annat är bevisat.
Just nu får jag be att återkomma angående detta.


e.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar