barnfotografen : 131108


Som de flesta vet är jag även fotograf.
Senaste tiden har det varit mycket barnfotograferande.
Vilket är en riktig utmaning och riktigt roligt!
Jag antar att det är mycket barn nu eftersom många jag känner har barn nu, och genom munmotmunmetoden sprids ryktet om mina bilder.

Förra veckan gav jag Tyra hennes doppresent, sin första fotografering.
Perfekt doppresent för övrigt!
Åldern mellan 4-12 månader är tacksam att fotografera.
Eller så snart de har stabilitet i nacke och följer med blicken är det tacksamt.
Från något år och uppåt brukar deras egen vilja vara svårare att övertala, men det går givetvis, och man får hitta lösningar som passar barnet, och det är hemskt roligt när de börjar få sin lilla vilja.
Det blir aldrig bra om man ska tvinga barnet att le och skratta.

Jag vill inte fotografera en uppstyltad unge mot en flammig bakgrund och säga "titta på fågeln på axeln".
Ja ni fattar.

Är barnet såpass stort att det leker och har sin vilja följer jag gärna deras vilja.
Fotograferar dem i deras lek.
Antingen ute (oftast bäst) eller inomhus.
Inte sällan finns någon typ av grej med på bilden.
Typ klossar  etc.

Jag fotograferande en mycket mammig Colin förra veckan, så jag valde att fotografera honom är han lekte i lekparken, istället för att tvinga mig på honom.
 Är de så små att de inte kryper/går brukar jag låta dem sprattla runt på filt/fäll etc.
Sitter de själva och kryper är det väldigt fint med ren bakgrund och bara fånga barnet i dess rörelser.

Ofta brukar jag förvarna föräldrarna att om inte barnet vill idag så tar vi en andra session en annan dag.
Det brukar oftast bli bättre istället för att trötta ut barnet och det ändå inte blir bra.
Jag vill anpassa efter barnet inte att barnet ska anpassas efter mig.

(jag vet inte varför men ibland slänger blogger på ett brungult filter över mina uppladdade bilder, så ska dessa bilder alltså inte vara)

För att se mer kika in på TON&BILD !



e.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar