salta bad och vila : 130819



Inte har jag varit borta nu igen, nej vi har bara varit på semester.
Min första lediga tid sen jag började studera heltid och samtidigt jobba i september 2012.
Snart ett helt år sen.
Så även om jag inte får någon lön i september detta år så var jag värd varendra solstråle denna semester gav mig. Och med mig hade jag givetvist han med stort H.
Herregud vad jag älskar den mannen, men det tar vi i ett annat inlägg.

Sol och bad med vitstrand och turkostvatten längtade vi efter.
Å mellan exakta datum och inte för lång flygtid då vi hade en fest att passa på hemkomst dagen.
Mallorca passade således utmärkt.

Låt oss kika;

Resan dit gick hur smidigt som helst, ja efter att vår bil pajjat och underbara Iderströms lånade ut en av sina bilar till oss.
Väl nere var inte hotellrummet klart så i väntan gick vi till den vita sanden och inmundigade lunch och den första kalla Estrella.
Spanska Estrella är ju vansinnigt god.


Vi hamnade på ett hotell nära stranden, med hjälpsam personal, sedvanliga medelhavsrum men mycket fräscht och rent vilket är huvudsaken.
Inte ett enda djur förutom små små myror.
El Lago för den som vill veta.

Alcudia är ett populört omårdet för barnfamiljer område med turistspecial i byn.
Barnen störde faktiskt inte det minsta, och bortsett från det turistiga så kan Alcudias strand mätas med liknande i Thailand med en grymt fin sand med turkost klart vatten.
Hela veckan var varm och skön, vattnet kan jag meddela var varmt, troligen runt 35 grader då det inte var större skillnad jämfört med kroppstemperaturen.
I min mening en aning för varmt vatten, men inte ska jag klaga på det.

Vi sov, solade, drack vin/öl på balkongen om kvällarna för att gå ut och smaka av det spanska köket innan vi vaknade och åt frukost på balkongen för att ge oss ut mot stranden igen.

Det är i Alcudias hamn de flesta restauranger ligger.
Vi hittade en riktigt tapas pärla, Ramon´s.

Ramon själv, eller ja han heter inte ens Ramone.
Här blandar han en Chandi.
Något som påminner om Alsterwasser som jag älskade att dricka när jag bodde i Hamburg.
Lemonad och öl.
Svingott varma sommarkvällar.
Om man går till Ramon´s tipas jag om att sitta i baren och äta, här är det mest spanjorer och man kan se in i köket och på livet i baren.

I Spanien finns den iberiska skinkan, tänk er Serrano skinka fast tusen gånge godare.
Alltså att jag inte svimmade när jag åt den sista kvällen.
Kommer ni över en bit, tveka inte!


Förutom härlig tapas kom vi över sjukt bra kött.
Två ställen ett av dem med en speciell typ av kött som kallas chateaubriand och smälter i munnen också något jag vill tipsa om för den som ska i krokarna eller hittar någon annastans, lägg det på minnet.

Även om sol och bad är härligt så blir man lite rastlös, så en morogn när vi inte kunde bestämma oss gick vi spontant och hyrde en bil. Bra pris dessutom!
Utan riktigt mål med vår färd puttrade vi ut från Alcudia.

Vi tog vägen mot Formentor, som ska vara en fin utkiks plats med en strand till.
Inget fel på vyn med en hisnande horisont, jag älskar horisontent den slukar mig på ett skönt sätt. Men stranden kändes överskattad så vi åkte vidare.
Mot en mindre strand, minns inte ens vad det lilla stället hette, men lite mysigt var det och här stannade vi för ett dopp.
Dock överens om att stranden i Alcudia är bättre, men mysigt med något mindre,



Så tog vi vidare mot Port de Soller.
På riktigt slingriga vägar, en mix mellan typiska medelhavsvägar och Highway one i miniformat.
Vi kom fram till en liten hamnby, också mysig att strosa runt i en stund och äta lite lunch.
Vilket blev den äckligaste tapasen på hela resan, trodde inte det gick att ta betalt för sämre.
Jag blev dock varse senare under resan att det fanns ÄNNU sämre mat man har mage att ta betalt för.
För även om vi har njutit av underbar mat så har det inte varit fullträffar varje dag, det har varit lite antingen eller.
De värsta var när vi var så sugna på sushi och vi visste ett ställe, så dit gick vi men de hade stängt sushidelen just den dagen, så hade P letat upp andras tällen, ställe efter ställe visade sig inte finnas längre när vi kom fram. Tillslut nådde vi Fujiyama.
Ah sushi!
Endast ett annat par på stället, anade oråd, men de frågade om vi skulle ha take away, så vi täntke jahaaaa det ligger ju ltei avsides så detta är nog mer ett ställe man hämtar maten från.
Så beställde vi, redan sena och sjuk hungriga.
Tänk er sushin man köper på konsum som legat i sina små boxar typ två dagar och torkat ut.
Så var det fast fem resor värre.
Jag är INTE kräsen, är jag hungrig så äter jag, som det tapasen i Port de Soller, men det här GICK inte att äta.
Sen när vi skulle betala behöver jag inte ens ta här. Ja jösses.
Resan har innehållit många roliga stunder pga lite otur och missöden, men ofta minns man ju det med ett skratt sen.

Vi fortsätter på vår lilla biltur.


Efter snusktapasen tog vi ner mot Palma, 
Mallorcas storstad som skulle vara som ett Barcelona i halvskala och utan brottslighet.


Så här glad blöev jag av Palma.
Åh så mysigt det var!
Det var verkligen ett mini Barcelona.





Små gränder och gator, affärer och restauranger i varje hörn. Var än man tittade in låg mysiga barer och matställen. 
Mot kvällen intog vi ett av dem.
Gissa vad vi åt?

Vi var garanterad äckligaste paret på stället, luktade inte smultron efter salta bad och långa bilturer med följande promenader.

Efter detta tog vi oss tillbaka rätt över ön till Alcudia och vi var dödströtta!




En av kvällarna vände från en mycket finmiddag till en riktigt partykväll!

(vi tyckte vi såg så fräna ut i det tuffa ljuset)

Den innehöll Frozen Pineapple Daquiri, vattenpipa, youngsters och dans i neonskorna jag köpte i Plama.
En klockren kväll helt enkelt.



En vecka jag verkligen behövde och har njutit av.
Jag har haft mitt bästa sällskap.
Min bästa kompis och han som jag är dödskär i.
Han är världens bästa kille samtidigt som han är världens snyggaste.
Ibland får jag skaka på huvudet och gnugga mina ögon för att förstå att jag faktiskt vaknat upp bredvid honom, igen.
Tack för att du är min.



Naaaw.







Ja der var allt från fräken.
Jag blir sjukt fräknig ända ner på fötterna av solen.
Jag gillart.


Sedan flög vi hem till Sofies 30 års fest!

e.










Övrigt:

Om du kommer över snackas med tomat/ketchup smak i form av maskar.
Strunta i dom.


Vi tyckte dom var såhär goda.

Om du kommer över en öl Desperados, finns runt om i Medelhavet och även i USA, köp, kyl och drick. 
Vansinnigt god tequilaöl.


1 kommentar:

  1. Varför, VARFÖR, köpa snacks i maskformat med ketchupsmak?! Ni får verkligen skylla er själva.

    I övrigt härligt inlägg med stämningsfulla inlägg!

    Kram Elin

    SvaraRadera