ekonomi : 130821


Vad passar bättre än en bild på min nya plånbok när vi ska prata en dag som varit positiv på det ekonomiska planet?
Själva plånboken älskar jag den är skrikigt orange, själva skriket har jag svårt att fånga med kameran, men den lyser.
För övrigt tycker jag att hela den här dagen varit lysande.

Denna höst är en oviss höst för mig.
I dagsläget är det timmar på ambulansen som gäller när denna månad är slut.
Det är ju alltid magsårsskapande att gå på timmar, åtminstone för en kontrollmänniska som jag.
Att då börja med att boka in några pass i september kändes kanon.
Både ekonomiskt och för att det är så nedrans roligt jobb!

Efter detta gjorde vi något så vuxet som ett möte med banken.
Vilket vi skulle haft för ett tag sedan redan.
Siffror och lån ändrades såpass att det dyraste lånet försvann.
Frid och fröjd i själen, hade givetvis varit skönt att låta stoppa där, mycket billigt att vi bott då, men då hade inte bostadslånet minskat särskilt.
Genom allt det trollande med siffror och värderingar så har vi nu möjlighet att införskaffa en bil.
Ja vår bil kraschade ju lagom innan semesterveckan.
Ångest.
Bilar är ett nödvändigt ont.
Dyrt dyrt dyrt.
Min stora skräck är billån.
Du kan ju inte göra en sämre affär.
Men nu kände både jag och P att det var dags, vilket var anledningen till besöket hos banken.
Vi trodde ju att vi skulle gå ut med tunga axlar för NU skulle livet bli dyrt.
Men de där bankkvinnorna kan trolla.
Visst får vi betala lite mer per månad än tidigare, men inte så som vi trodde.
Skönt.
Vi var givetvis beredda på att betala lite mer, man kan ju inte räkna med ett få det billigare än man ska köpa något. Den ekvationen går liksom inte ihop.

Så vidare mot bilhandlarna för att se bilar fysiskt för mig som inte kan ett jota.
Vi kommer aldrig (om vi inte vinner på lotto eller att vården blir ett lukrativt yrke) köpa en Audi, BMW, Lexus eller dylikt.
En relativt ekonomisk bil med utrymme.
Tråkigt men bra.
Jävligt vuxet.

Så nu får vi se, nu kan vi ha hittat något.
Om den finns kvar imorgon.
Fortfarande är billån något som ger mig ångest.
Puh.

Varken bostadslån, billån eller siffror är min starka sida.
Jag lär mig mer och mer och jag försöker hålla mig ajour men ibland tappar jag helt bort mig i tabeller och uträkningar. Tur att jag har P vid min sida då.

Så när vi ändå är inne på inköp tänkte jag visa er mitt prepp för hösten.
Har hittat stans gossigaste jacka.






Det ska nog bli en bra höst detta.
Fortfarande har jag en önskan om något som ej ännu uppfyllts och även om det också handlar om ekonomi som är det inget materiellt.
Om bara denna höst infriade min önskan.



(hon är tillbaka, ett år efter konserten i Sthlm, med nytt skönt material)

e.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar