the roadtrip begins : 120820


Sist jag skrev om USA resan var i detta inlägg då var vi i San Francisco.
Sista morgonen hämtade vi ut Mustangen.
Eller ja vi hade bokat den billigaste caben och den dög fint.
De försökte sälja på oss en finare Mustang istället för lite extra per dag, efter att ha sett bilarna tackade vi nej.
Då plötsligt kunde vår original bil inte hyras ut för registreringen skulle gå ut under tiden vi hade den och så fick de ge oss mustangen ändå, för samma pris!
Tackrr!


Så här såg rutten ut frpn San Fran:
De gröna punkterna är var vi sov.
Carmel By the Sea, Morro Bay, Santa Monica, Las Vegas och San Diego.
De tunnar rosa linjerna står för avstickare vi gjorde.
Som från Las Vegas till Grand Canyon.


Då var det dags, Musse var fylld med bensin och det var bara att köra!


My man!
Som körde mest hela resan då jag aldrig riktigt var polare med Musse att köra, men sitta med var jag kung på!


Vi tog oss ut från SF och dimman låg tungt över staden och i början av sträckan, ÅH tänkte vi ska det vara så här kommer vi inte se något!!!
Även när vädret är såhär ska med cabbas ner, det går bra om man har rutorna uppe och värmen på max!
Man MÅSTE cabba ner, det är halva upplevelsen, man får se så mycket mer då.


WROOOOOM!!


Så svängde vi runt ett hörn.
Där kom den, Californa Sun!




Som jag njöööööt!!
Visst blåste det eftersom det var en steg från havet, men skööönt!
Första stoppet blev i Santa Cruz, surfers town (som tusen andra städer längs kusten).
Här var det plötsligt het sommar.




Klassiskt på västkustensstränder, små söta nöjesfält vid stranden.

Jag kände med en gång att västkusten tilltalade mig mer än östkusten.
Jag älskar den sköna mixen av folk och surfers känslan.

Ett avbrott från den känslan fick vi när vi kom till det omtalade Carmel By the Sea.
Som ska vara en pärla vid kusten, något bländade vackert.
Dimman kom åter när vi landade där. 
Det var vi som var under 30 annars var det 60+ som hade sin lugna lilla guldbröllopssemster där.
Jag åker gärna tillbaka om 30 år.
Det var mysigt, men lite för pluttigt/pensionöärskänsla för min smak.
Sen gjorde kanske vädret att vi missade det allra vackraste.
Men, absolut i bra tid för ett stopp äta fin fiskmiddag på populära Flying Fish Grill och sova en natt.
För även om man kan streck köra ner till Los Angeles så vill man inte missa kommande sträcka för att det är mörkt.




Så när morgonen grydde, var det dags för den vackraste sträckan på Highway One,
Big Sur.





Det blir nästa inlägg om USA det!



e.









Så till mina som tips tiller som tänkt göra denna resa:
Boka bil i förväg via Hertz eller dyl. En cab är ett MÅSTE. Även om det är dyrare så är det halva upplevelsen, minst. Inte bara för att det är typiskt att åka cab genom USA, utan för att du SER så mycket mer. Alltså hyr ni något annat kan ni lika gärna strunta i det.
Skulle biluthyrningen säga att de inte har en cab in trots att ni bokat en, så stå på er, DU har bokat det DU ska ha en, PUNKT. Var hård.
Bensin är billigt och vi åkte långt så den kostande behöver ni inte vara rädda för.
Längs Highway One kan det även vara ide att boka boende i förväg, vi hade tänkt boka några boenden och sen ta in på några vi inte bokade. Det slutade med att vi bokat allt, och det var sååå skönt.
Att slippa ägna tid åt att hitta boende, sen beroende på när ni åker kan de mindre ställena som ex Carmel By the Sea vara fullbokat.
Vi såg flera ställen i maj som var fullbokade, så även vårt ställe i Carmel By the Sea.
Och som jag skrev, stanna, ha tid på er. Även om ställena ni sover på inte tilltalar er så är det värt det för att ha tid på själva roadtripen. 
Highway One ska ses när det är ljust och solen skiner inte mitt i natten.
Boenden finns i alla prisklasser och som jag tidigare skrivit har vi satsat på billigt, då vi bara sover där.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar