petras praliner : 111220



En dag la min ssk-klasskamat ut en bild på något hon bakat på Facebook.
Det blev en hel del förfrågningar om receptet, även från mitt håll.
Idag la jag ut denna bilden på Facebook och inom någon minut fick jag förfrågan på receptet.
Så eftersom det verkar så poppis delar jag även med mig av det här.

En riktig kaloribomb men med en fräsch touch av citron.

Petras Lemoncurdpraliner

2 äggvitor & 400 g mandelmassa som vispas ihop, klicka ut på bakplåtspapper i 5 kronas storlek, grädda i 8-10 min i 200 grader.
Låt svalna.

Vispa ihop följande:
 100 g smör
1½-2 dl florsocker
1 äggula
 2 msk lemon curd
 ev 2 msk mixade hallon

 Bred på smörkrämen på kakaorna och ställ i frysen ca 20 min.
Smält 250 g vit choklad och doppa kakorna i den, förvara svalt.


Jag skippade hallonen då jag älskar lemoncurd och jag valde även att doppa i mörkchoklad för att min älskade P ska få äta lite julgodis.


God Jul!


e.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar