att jobba natt : 130904


Nattjobb.
Det är en del av mitt yrke.
Jag gillar det faktiskt, så länge man får balans i hur man lägger de där nattpassen.
Jag gillade det redan på sjukhuset.
Förra hösten "brände jag ut mig" på sjukhusnätter då jag bara jobbade nätter varvat med studierna.
Jag kräks lite de där nätterna.

Så kom jag till ambulansen.
På sjukhuset är man vaken hela tiden, går i en ständig dimma.
På ambulansen jobbar man när det är larm och sover om det inte är det.
Det är inte alltid lätt att somna om mellan larmen, men man FÅR göra det.

Jag minns efter första natten jag gjorde, jag sov kvar någon timme på station efter 8 som jag gick av eftersom jag redan låg och sov.
(I Karlstad kan man sova kvar, de som börjar 8 smyger bara in innanför dörren och hämtar sökarna, bra om man ändå sover.)
Jag vill minnas att klockan var runt 10 och jag åkte hem.
Givetvis sämre sömn en vanlig natt då man väckts på och av hela natten, men en helt annan känsla än efter en natt på sjukhuset.
Jag åkte hem 10 och behövde inte sova mer.
VA???? Kan det vara så här? Är det sant?!
Jag var så förvånad.
Visst jag lite mör, men hästlängder från en natt på sjukhuset.
Efter en natt på sjukhuset går du som en zombie hem och däckar av utmattning, till 14-16 om du ska jobba en natt till, om inte så tvingar du dig upp vid 12-13 och det känns som en riktig bakfylla.

På sjukhuset VET du att det ALLTID krävs sömn efter natten.
På ambulansen kan det bli som idag, jag gick hem 8.30 och hade en långsam förmiddag inför lite träning vid 12, vilket ABSOLUT inte är möjligt efter en sjukhusnatt.
Å andra sidan på ambulansen kan du få en långkörning till Uppsala, då sover du givetvis inte en blund och möjligt att du slutar runt 10 istället.
Dessutom kan det vara så att du ska upp och jobba dag följande dag och du KAN INTE sova bort dagen då, för då kan du inte sova på natten inför nästa dag.
Det är baksidan tillsammans med att det säkerligen är nyttigare för kroppen att vara vaken i ett svep än att ryckas upp och ner ur sängen med en kraftig pulsstegring.

Hur som helst, just för tillfället känns ambulansnätterna så mycket bättre.
För även om det blir lite sömn, larmen KAN OFTA dugga tätt och du i bästa fall hinner du vända i sängen, ibland hinner du inte ens till station, MEN den stora skillnaden är att när du får ett larm, då piggnar hela kroppen till (i alla fall som ny) tillskillnad mot sjukhuset där du vandrar i en konstant dimma efter klockan tre. 

Som sagt inatt var en relativt lugn natt, sov ca 3+2,5 timmar totalt.
Detta innebar att jag kunde skapa mig en PERFEKT "dagen efter natt dag" som jag inte kallar ledig direkt då det behövs vila.
En sådan dag är perfekt om:
- jag inte behöver sova mer
- har tid för en god frukost hemma
- kan boka in ett lunchpass spinning och inte ha något bokat efter det utan känna att jag hinner med lite styrka också
-göra en lättare lunch och har tid att pula lite hemma, ta en tur någonstans eller dylikt

Så har denna dagen varit!
Perfekt, lite mör efter natten men ny energi efter riktigt bra träning!


Så här ska det se ut efter ett skönt pass spinning och styrka!


e.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar