Just 19 and sucker's dream : 121003

Ibland kan det slå mig.
Att tider inte kommer tillbaka.
Tider i livet.

 
Egentligen skulle jag vilja börja första klass igen. Jag skulle vilja längta efter julen som ett barn igen.
Jag skulle vilja fråga chans på lappar och hata min mattebok igen.

Fast just inatt, när jag hittade min gamla resedagbok och lyssnar på Placebo.
Ja då vill jag vara nitton igen.


Just 19 and sucker's dream
Hon som läste fotografi i Sunne och hade en hemlig romans i mörkrummet.
Hon som var fotoassistent. Som dejtade någon hon inte borde ha dejtat.
Hon som flydde mot Stockholm i nästan ett år för att sedan fara vidare till Malta.
Där hon skulle bo några månader av livet.
Komma över den där hon inte borde dejta och hitta annat.
Lära sig akademisk engelska, få en vän för livet och åka genom Valetta mitt i natten på en vespa. Bak-om honom.
Hon som kom hem med målet fäst i blicken. Bestämd och fast besluten att ta nästa chans, antingen till London eller Florens.
Det blev det sistnämnda då hon blev antagen till en master i Fashion Photography.
En utbildning på engelska och italienska.
Ett år skulle hon bo där.
Hon som läste italienska innan master utbildningen började. En utbildning som inte höll måttet.
En utbildning som ledde till något annat än ett år i Florens.
Hon som mötte vad hon då trodde var sitt livskärlek.
Turligt nog i samma veva som hon inte ville gå den där halvdana utbildningen som kostade mycket mer än den smakade.
Alla trodde hon skulle möra en italienare. De är väl kända för romantik.
Hennes romantiker blev en tysk man.
När inte utbildningen höll det de lovat.
Då flyttade hon.
Till Hamburg.
Till honom.

 
Hon som fick erfara när livskärlek blir en hög av splittrat glas.
Kärleken väntade någon annanstans.
Han bröt upp. Hela henne.
Då bröt hon upp.
Hon tog ett sommarjobb olikt alla jobb hon tidigare haft.
Spenderade en sommar i en oas av fest, kristallblått vatten och sandkorn.

 
Innan hon kom hem.
Hem för att stanna.
Hon som inte skulle gå på nollning gick på nollning och fick ännu en tid att se tillbaka på med ett le-ende på läpparna.
Ännu en tid som genererade en vän för livet.
En tid som gav henne hennes livskärlek.
Hon med blicken fylld av beslutsamhet var tillbaka.


Hon är jag.
Jag är fylld av beslutsamhet.
Jag fäster min blick. Jag satsar.

Det är så jag levt.
Det är så jag lever.

Jag ser fram emot resten.
Fast jag skulle inte ha något emot att spola tillbaka en bit.
För bara en stund.

För det som kommer över mig är att det aldrig kommer tillbaka.
Jag kommer aldrig vara nitton igen.
Jag kommer aldrig mer sova i en stuga i Bråsstorp.
Jag kommer aldrig mer låsa upp dörren till lägenheten på Tavastgatan vid Mariatorget.
Jag kommer aldrig mer smörja in mina läppar med melondoftande läppbalsam på Malta efter att ha ätit pasta med Robban på Paparazzi.
Jag kommer aldrig mer släpa mina matkassar genom turistmassorna på Ponte Veccio hem till mitt lilla källarrum.
Jag kommer aldrig mer sitta på en vinprovning i Hamburg efter en heldags flygresa och inte fatta nå-got, inte bara för de pratar i termer en annan inte kan utan för att allt sker på tyska och jag sitter på en plats som inte ens är min.
Jag kommer aldrig mer dyka från en Party Cruise båt ner i kristallblått vatten på mitt arbetspass.
Jag kommer aldrig mer sitta lite små bakis, fnitterstinn med Barrner bredvid mig när Gunilla Krave fö-reläser.





Framförallt kommer jag aldrig mer tveka på vem min livskärlek är.


e.




Remember me when you're the one who's silver screened
Remember me when you're the one you always dreamed
Remember me whenever noses start to bleed

Remember me, special needs


Just 19 and sucker's dream I guess I thought you had the flavour
Just 19 and dream obscene with six months off for bad behaviour

Remember me when you clinch your movie deal
And think of me stuck in my chair that has four wheels
Remember me through flash photography and screams
Remember me, special dreams

Just 19 this sucker's dream I guess I thought you had the flavour
Just 19 and dream obscene with six months off for bad behaviour
Just 19 and sucker's dream I guess I thought you had the flavour
Just 19 and dream obscene with six months off for bad behaviour


Remember me...

Just 19 this sucker's dream I guess I thought you had the flavour
Just 19 and dream obscene with six months off for bad behaviour
Just 19 and sucker's dream I guess I thought you had the flavour
Just 19 and dream obscene with six months off for bad behaviour



Remember me...






2 kommentarer:

  1. Mycket kärlek till Dig! /Böörni

    SvaraRadera
  2. Du längtar ju fortfarande till julen som ett barn baby.. ;) Puss på rej!

    SvaraRadera