Prutt Fjutt : 1203030


Först vill jag berätta för er som inte förstår vilket yrke en sjuksköterska har.
Gör vi fel kan vi människor dö.
Gör vi fel kan vi bli av med vår legitimation och där med jobbet, vi måste börja på ny kula.
Gör vi fel kan det inte alltid rättas till.
Gör vi fel kan det innebära flera dagars ångest och undrar över hur det nu ska gå.
Gör vi fel är det inte alltid befogat att få säga 
" Vi är ju bara människor, alla gör fel ibland" 
för våra fel kan riskera liv och säkerheten för patienter.

Jag orkar inte ens gå längre.
Jag är stolt över mitt yrke, stolt över mitt ansvar, stolt att vara en sjuksköterska.
Önskade att fler visade att det var stolta över oss.
Att fler förstod vilket sjukt ansvar vi bär på för en ynka prutt fjutt lön.
Ibland ett övermäktigt ansvar i stressade situationer. Då det är just under stress och press många fel begås.
Hur noggrann du än är kan den där lilla droppen vara den som rinner över och du gör fel.
Vi slits mellan läkare, patienter, anhöriga, kollegor och ska vara "till lags".

Vi får inte gå i full strejk för det innebär att folk dör.

Egentligen är det det enda jag behöver skriva.
Folk dör utan oss.
Är inte det värt en hel massa?
Nej just det. Att hitta på en bra reklam på en reklambyrå eller att köpa rätt aktier är ju mycket viktigare.
Sopgubbar tjänar mer.
De ska ha sin lön, jag säger inte det, men vi ska ha mer.
PUNKT.

JA jag visste att lönen var usel när jag sa ja till min utbildning.
JA det visste jag.
Det är dock inget argument för att den ska fortsätta vara prutt fjutt låg.



Allt detta efter igår då jag efter en hektisk dag med några mindre bra händelser stod och ventilerade med några kollegor.
Då kommer en annan kollega och säger bara:
Erika när du kan sen vill jag prata med dig.
Från ingenstans fylldes mina ögon med tårar.
Jag visste inte ens att jag var så nära till gråt.
Jag hade inte HUNNIT märka det.
Den där kollegan som ville prata med mig ville inget särskilt alls, hon ville bara inte avbryta oss andra säkert.


Nu är jag skönt ledig i fyra dagar.
Ikväll ska familjen och mina två små hjärtan komma hit på fredagsmys deluxe.
För att fira mig och P!
Jag har ju fyllt år och P fyllde igår.
Jag gick upp strax innan fem och lagade en plättårta till han innan jag gick till jobbet.
Plus poäng till mig.
På lördag har P fest här och jag är bjuden! 
Wohoo!


I övrigt har jag inte blivit kompis med den svart flammiga väggen.
Så snart vi kan ska vi fixa om den och det blir en svart trä vägg.








Det blir bra.

Kom just på, jag är nästan ledig i fem dagar, jag går på tisdag natt igen!

Å hörrni, Laleh är förjävla bra, ho gör mäj löckli!


Trävliiii Hääälg!



e.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar