julstök : 131214




Ingefärskola, polkakola och guldkolan (saffran) är tre snabba kolor jag gör till jul.
100 g smör
2 dl socker
1 dl sirap
4 msk vetemjöl
Koka ihop och koka i fem minuter så blir den perfekt.
Tillsätt sist den smak du vill ha på kolan.
Förutom de nämnda är lime gott att ha i.
Ha dock limeskal och inte limesaft.
Limesaften gör att den smular sig efter några dagar.
Fast egentligen är limesaft godast att ha i.
I allt.

Kolan är inte bara snabb och god, receptet är en av få mjölkfria kolor som julensrecept erbjuder.
Alltid denna grädde.
Som min P inte kan äta.

De små chokladtopparna ni kan se på första bilden är mini biskvier.
400 g mandelmassa och två äggvitor vispas ihop.
Klicka ut små kluttar av kletet på en plåt grädda i 200 grader i ca 8-10 min.
Låt svalna.
Vispa ihop ca 100 g smör, 1 äggula, 1,5 dl florsocker och 3 msk lemoncurd.
Detta brer du på de små biskvibottnarna och ställer sedan i frysen ca en halvtimma.
Smält den choklad du önskar att ha på.
(Vitchoklad i grundreceptet, men jag har både mörk och mjölk för att alla ska kunna äta).
Så doppar du dem i chokladen och låter sedan stå svalt!
Vansinnigt goda!
Så de möjlkfria är de med mörkchoklad på.

Roligt att äntligen vara igång med julstöket.
Jag är snart klar med julklapparna och då har jag inte ägnat en timme på stan åt dem.
Tacka vet jag e-handel, så smidigt.
Fast de sista klapparna ska jag ta på stan, för jag tycker ju det är lite mysigt med julhandel så länge man inte behöver stressa eller bry sig om andras stress.


e.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar