CAVA42 : 131104

En intensiv jobbhelg är över.
Mitt jobb innebär ibland långa pass och några på raken för att sedan vara ledig.
Innan jobbhelgen hade jag och min vän Ida fredagsmys!


Vi besökte det nyöppnade CAVA42 som ligger i anknytning till Nöjesfabriken här i Karlstad.
Ett ställe med mycket bubblor och enbart härliga tapasrätter på menyn!
Kul med något nytt och nischat i Karlstad.



Jag är evigt trött på Kungsgatans enträgna utbud av Club Sandwich, dåligt stekta köttbitar med halvfabrikats bea och vitlöksbröd. Kanske lite hårt, men nästan så illa är det, på alla ställen längs gatan. De serverar i princip samma rätter. Mycket fantasilöst när vi har en kroggata i en så lite stad, vi är även ganska krogtäta för att vara en stad i den här storleken. Jag har hört ryktas om att Karlstad inte ska ligga alltför långt ner på den där listan av krogtätaste i Sverige beräknat på antal invånare.
Ja ställen kryllar det av, men med samma mått på alla.

 Så lika lycklig som jag blev över att ett eget fik/bageri öppnat i stan istället för kedjan Waynes i varje hörn, lika lycklig blev jag av att nischat ställe som CAVA42 öppnat.

Så hur var nu detta ställe? 

Det första du möts av är mysiga spröjsade svarta fönster i samma stil som själva gjuteribyggnaden. Genom två dörrar måste du passera för att ta dig in, vilket känns lite lyxigt på något vis.
Väl inne har de bevarat fabrikskänslan i lokalen med ruff känsla blandat med flärd.



Materialen varierar med trä, tegel och fantasifullt klinker på delar av golvet. Lokalen är liten och intim.
Jag har under veckan försökt boka bord, men får höra att de tagit bort bordsbokning och att det ska vara drop in. Fair enough! Vi kommer dit strax efter sju på kvällen denna fredag. Givetvis fullt i folk, även i baren. Endast EN barstol finns ledig.


Bartendern möter oss glatt och gör allt hon kan för att vi ska kunna få sätta oss ner att äta. Vilket ser ganska kört ut. Under tiden beställer vi in två glas bubbel (vi får provsmaka först STORT plus). Bubblorna är okej, dock inte de bästa jag provat, men det finns mycket att välja på. Tyvärr vet hon inte så mycket om de olika bubblorna de har att servera, det är hennes första dag.
Ett minus ändå, ett par tre viner ska man ha kunnat läst på inför sin första kväll. Sen lyckas hon skjuta iväg en kork rakt ut i lokalen, att ingen skadade sig var bara tur, och ganska oproffsigt om man utger sig för att vara en Cava bar.
Att öppna en flaska bubbel snyggt kan man lära sig snabbt, men det blev ett kul inslag ändå.

Det visar sig att det ska ta lite tid innan vi får bord. Dock lyckas vi få stolar till oss båda i baren. Ganska nöjda med att sitta där och tänker att vi käkar där i värsta fall! Vi beställer in två tapasrätter som förätter medan vi väntar. Ett bord tror tjejen bakom baren kan bli ledigt snart, vi stirrar ut de två killarna som sitter vid det bordet och de tror nog att vi vill något annat än att ha deras bord.
Så småningom reser sig killarna och bordet blir vårt. Tror vi. Tjejen bakom baren kollar med ytterligare en tjej och tydligen är det bokat. För de som bokade innan bordsbokningen togs bord har ju sina bord kvar. Som tur är blir ett nytt bord strax ledigt!


Ett bord för två får vi, runt oss står lite större bord och jag kommer åter att tänka på att det inte finns möjlighet att boka bord. Hur ska sällskap på 5-7 personer som är ämnade för dessa bord kunna ”droppa in”? Nej, bordsbokning är nog inte så dumt ändå, i alla fall under helgen.

Vi beställer in ytterligare lite att dricka och tittar över menyn. I bakgrunden hörs en skön blandning av musik, vilket jag först nu reflekterar. Nåväl, åter till menyn. Här finns mycket gott. Rökt älg, fina ostar, iberisk skinka, musslor, bondomelett och vildsvin. Jag kan knappt bärga mig till att smaka.
Värst är som alltid att välja. Jag vill ha allt. Dock äter inte mitt sällskap vissa kötträtter så då kan jag vänta med några av kötträtterna till en annan gång.
 Den iberiska skinkan är ett MÅSTE då det var det bästa jag åt under hela semestern i Spanien. Tillslut har vi bestämt oss och i väntan på maten får man bröd med 5-7 olika tillbehör mest är det smaksatta oljor men även en ljuvlig dijoncreme.

 När vi beställer maten visar det sig att vår servitris inte kan svara på något om maten, det är hennes första dag även för henne, vilket man kan förstå, men jag tycker samma sak här; läs på några rätter som du kan BRA inför din första dag. Jag kan inte komma på mitt jobb och säga att oj nej hoppsan du fick fel läkemedel, meeen det är min första dag. Det är ett argument som förklarar men ingen ursäkt för att du inte sköter ditt jobb.



Maten anländer och vi har fått rätt saker och BRA saker framförallt.
Så gott!
Det enda jag saknar är lite mer sås, skulle kunna vara en sideorder att kunna beställa in aioli eller dylikt. Jag frågar om jag kan något sådant efter en stund, jag får en likadan dijoncreme som vi fick till brödet, det blir perfekt! Idas enda klagomål på maten är att laxen var lite för torr.


En annan viktigt del av CAVA42 är toaletterna. Där inne pratar det spanska i bakgrunden vilket förhöjer bouqerians stämning. Toaletterna är väldigt trånga och jag som är ganska stor får plats men jag tänker att någon över 190 får svårt att inte slå knäna i dörren när man sitter på toaletten.
Det trånga utrymmet vägs upp av tvättställen.
Riktigt gamla rustika kranar där det sirlar vatten ned mot ett rostigt fat under, allt framför vikbara speglar, inte dumt för den som vill kolla in hela frisyren!



Summeringen blir ett ställe med riktigt god potential bara de utbildar sin personal kan detta blir en av Karlstads bästa ställen, ett ställe att både äta sjukt gott på och bara ta ett glas och en liten rätt för att kanske gå vidare, fast helst vill i alla fall jag stanna hela natten.


Men hur många Cavor får CAVA42?

Miljö
5 av 5 möjliga cavor

Mat  
4 cavor

Dryck
Cava (vi provade tre olika) får 3 Cavor
Husets röda 5 Cavor

Servis
3 Cavor


e.

1 kommentar:

  1. Du glömde ju det viktigaste! Sällskapet - 5 cavor.. ;) I övrigt en bra recension av en mycket trevlig em/kväll! Pöss

    SvaraRadera